הצהרת הון

מהי הצהרת הון וכיצד מגישים אותה?

כל אדם שחי במדינת ישראל ומשלם כאן מיסים מודע היטב לחשיבות העניין. אנחנו לא יכולים להעלים מס ולא רוצים להסתבך לחינם עם רשות המיסים. אחת לכמה שנים רשות המיסים רוצה לקבל תמונה מעמיקה וברורה יותר על אדם כזה או אחר, וכאן נכנס לתמונה הנושא של הצהרת הון. למעשה, כאשר מנסים להבין מהי הצהרת הון, חשוב לדעת: זה מסמך שמס הכנסה מבקש מאדם למלא כדי להעריך את מצבו הכלכלי. המטרה של המסמך היא לבדוק האם יש הבדל בין הכנסותיו המדווחות של אותו אדם ובין העלייה ברכושו ונכסיו לאורך הזמן. 

מי צריך להגיש הצהרה כזו ומה היא כוללת? 

בדרך כלל רשות המיסים מבקשת מעצמאים, מבעלי עסקים ומנישומים שברשותם רכוש רב או הון ניכר להגיש פעם בכמה שנים הצהרת הון. ניגוד להרבה מסמכים אחרים שיש להגיש לרשות המיסים לכל אורך שנות הפעילות של עסק כזה או אחר, הצהרת הון הינה מפורטת יותר. היא כוללת פירוט מלא ומדוקדק של כל הנכסים וההתחייבויות של הנישום אשר נמצאים בבעולות או בשליטה שלו. ברוב המקרים את ההצהרה יתבקש הנישום למלא בסוך השנה ותהיה בה התייחסות לנושאים כמו: 

  • נכסי הנדל"ן שיש לנישום.
  • רכבים, כלי טיס וכלי שיט.
  • תיקים פיננסיים, כמו למשל: מניות, קופות גמל, קרנות פנסיה וכדומה. 

בנוסף, ההצהרה תכלול גם התייחסות, כמובן, לחשבונות בנק בישראל ובחו"ל ואף אוספים של תכשיטים, יצירות אומנות יקרות-ערך ועוד. במידה ויש לנישום התחייבויות כלשהן, כמו למשל הלוואות או משכנתאות, גם זאת יצוין בהצהרת ההון. 

למה חשוב להצהיר על כל הנכסים שברשות הנישום? 

בבואנו לנסות ולהבין מה זה הצהרת הון, אנחנו רואים שחלק נכבד תופסים הנכסים של הנישום. כשמגישים הצהרה הזאת יש לרדת לעומק הפרטים ולהצהיר באופן מדויק איזה נכסים קיימים, וזאת כדי למנוע חשדות לאי-דיווח. חשוב לדעת: במידה ורשות המיסים מגלה פערים בין ההצהרות השונות ללא הסברים היא יכולה לפתוח בבדיקה מעמיקה יותר שבסופו של דבר עלולה להוביל אפילו לתביעה כנגד הנישום. 

הגשת ההצרה – מה עושים בפועל? 

כפי שראינו, ישנה חשיבות לא רק למילוי ההצהרה, אלא גם להגשתה בצורה נכונה. לכן חשוב להבין שקיימים מספר שלבים במילוי ובהגשה של הצהרת הון, והם: 

  1. קבלת הדרישה מרשות המיסים. 
  2. איסוף כל המידע הרלוונטי – כולל דוחות בנק, הערכות שווי נכסים, רישומי רכבים ועוד. 
  3. מילוי הטופס – חשוב לשים לב לעובדה שיש למלא את הטפסים בצורה מדויקת ביותר. 
  4. הגשת ההצהרה – לאחר מילוי כל הפרטים מגישים את ההצהרה למשרדי מס ההכנסה באופן מקוון. 

לאחר ההגשה מס הכנסה בודק את כל הפרטים ומשווה אותם עם ההצהרות הקודמות שהתקבלו. במידה ומתגלים פערים גדולים רשות המיסים, כאמור, יכולה לדרוש חקירה מעמיקה יותר. כפי שניתן לראות, הצהרת הון זה לא עניין של מה בכך ואין כאן מקום לטעויות. לכן, במידה וגם אתם נדרשים למלא ולהגיש אותה, כדאי שתעזרו באנשי המקצוע הנכונים, ואנחנו במשרד רואה חשבון ניסים חמאוי זו הכתובת הנכונה. רוצים לקבל עזרה עוד היום ולהיות בטוחים שאתם מגישים את ההצרה בצורה מדויקת? צרו קשר באתר או בטלפון ונשמח לעמוד לשירותכם.