כניסה לאפליקציה מחשבה פיננסית   |   077-7858700

ליסינג מול רכישה

פתחת עסק ואתה צריך ליווי תוכנית עיסקית: הלוואות מהמדינה, ניהול תזרים, גיוס עובדים...
מסלול עסקים בהקמה מיועד בשבילך, ניהול נכון להצלחה מירבית! קבע פגישת יעוץ חינם:

ליסינג מול רכישה בנדבך המיסוי

הבחירה בין קנייה לליסינג נחשבת לבחירה משמעותית, אשר משפיעה באופן ישיר ועקיף על הכלכלה של המשק הביתי שלנו או של העסק. חברות הליסינג מציעות כיום מסלולים המאפשרים ללקוחות רבים לנהוג במכונית חדשה מבלי להשקיע סכום משמעותי ברכישה. אך קיים עוד נדבך אשר, בשקלול עם שאר הפרמטרים, יכול לעשות הבדל משמעותי, והוא נושא המיסוי.

משמעויות ההבדלים בין ליסינג לרכישה

ליסינג של רכב דומה להשכרה של בית, במובן שאתה משלם כדי להשתמש ברכב לתקופה מוגדרת של זמן, המבוססת על חוזה חתום. המשך השכיח של חוזי הליסינג הוא כשלוש שנים. כאשר מסתיים החוזה, קיימת האופציה לרכוש את המכונית במחיר משתלם, לחדש את החוזה, או לשדרג למכונית חדשה.

רכישת רכב משמעותה שהבעלות עליו היא שלכם ואתם יכולים לבצע בו שינויים ולהחזיק בו לאורך זמן. אם אתם דואגים לתחזוקה שוטפת של הרכב, רכב יכול להחזיק גם עשור ויותר. אולם, קנייה של רכב חדש משמעותה הוצאה ראשונית גבוהה ותשלומים חודשיים גבוהים יותר להשלמת הקנייה. בטווח הארוך, אין תשובה חד משמעית לגבי מה מהאפשרויות זולה יותר. אולם, נדבך המיסוי יכול לעשות הבדל עבור מי שהרכב יכול להחשב כהוצאה מוכרת.

משמעות ההבדלים בין ליסינג לרכישה בהיבט המיסוי

למרות שחברות הליסינג טוענות בפרסומיהן שליסינג הוא הוצאה מוכרת, המציאות מורכבת יותר, ובהרבה מהמקרים ההוצאה המוכרת היא שולית. מכיוון שרכב הוא הוצאה גדולה, הן עבור משק בית פרטי והן עבור עסק, הקיזוז הוא משמעותי מאוד. לכן, חשוב להבין את תנאי המיסוי.

רכב חכור נחשב הוצאה מוכרת לרשויות המיסים רק אם הוא עומד בתנאים מסויימים. תקופת התשלומים אמורה להיות חמש שנים ומעלה, ובתום תקופת התשלומים, מבצע העיסקה אמור להעמיד את הרכב למכירה לחוכר במחיר נמוך משמעותית ממחיר השוק. במידה ותקופת התשלומים קצרה יותר, העסקה תחשב כהלוואה והמע״מ יקוזז רק על הריבית ועל הפחת בשווי השוק של הרכב.

במידה והחוכר בחר בליסינג תפעולי, כלומר הוא משלם לחברת הליסינג גם על טיפולים והוצאות נוספות על הרכב, רשות המיסים מתייחסת לאופן שבו החוכר רשום אצלה. במידה והחוכר הוא חברה בע״מ, והרכב החכור משמש את אחד מעובדיה, ובמידה ומנוכה מס שימוש ממשכורתו של אותו עובד, ההוצאות יוכרו. אולם, המקרה השכיח יותר הוא עצמאים אשר מוגדרים כעוסק מורשה, ועבורם 45% בלבד מהוצאות הליסינג מוכרות לצורך מס.

הבעיה המשמעותית היא שעבור עסקים מורשים, קיזוז המע״מ על רכב חכור הוא רק על חלק קטן ושולי מסך התשלום על הרכב, והוא קיזוז על הטיפולים. מדובר בסכומים שוליים שאינם באמת משקפים את ההוצאה.

כאשר מגישים לרשות המיסים דו״ח אשר כולל את רכב הליסינג כהוצאה, פקיד השומה עלול לפסול את הבקשה או לראות בהגשת סכום גבוה כניסיון להטעות את רשויות המס, ולהוביל להליך פלילי.

לסיכום, כאשר חושבים על ליסינג או רכישה בהיבט המיסוי, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון אשר מבין המשמעויות המיסוייות של ההחלטה לטווח הרחוק.

 

 

מידע מקצועי נוסף